Aileen Ribeiro, Fashion and fiction : Dress in art and literature in Stuart England, London : Yale University Press, 2005L'ouvrage que je vous présente ne concerne pas que l'Histoire à proprement parler, mais comme je pense qu'il s'agit d'une immense référence sur les costume du XVIIe siècle, je me vois dans l'obligation d'en faire état.
L'auteur utilise l'histoire de l'art et la littérature, pour décrypter les pratiques vestimentaires du Grand Siècle (on est là, entre histoire sociale et histoire religieuse). L'auteur n'en n'est pas à son premier coup d'essai puisqu'elle avait déjà publié sur le costume sous la Révolution et la Restauration.
Ce qui fait la valeur hautement ajoutée de cet ouvrage, c'est l'excellence de la qualité des illustrations. C'est un petit chef d'œuvre d'iconographie. C'est le genre d'ouvrage, où, l'on bave dessus, si l'on ne fait pas attention.
Un petit avertissement :
1) L'ouvrage traite uniquement du costume anglais ; pas de place pour le costume français (certes l'un des proches du costume anglais, mais finalement très différent, notamment pour ce qui est du costume des femmes).
2) L'ouvrage traite de la mode aristocratique évidemment ; pas de place pour les gueux, ou gens de robes, ...
Résumé (en anglais):
Citer :
Relatively few garments survive from before the eighteenth century, and the history of costume in the preceding centuries must therefore rely to a great extent on literary and visual evidence. This book, the first of its kind, examines Stuart England through the mirror of dress. It argues that both artistic and literary sources can be read and decoded for important information on dress and the way it was perceived in a period of immense political, social, and cultural change.
Focusing on the rich visual culture of the seventeenth century, including portraits, engravings, fashion plates, and sculpture, and on literary sources—poetry, drama, essays, sermons—the distinguished historian of dress Aileen Ribeiro creates a fascinating account of Stuart dress and how it both reflected and influenced society. Supported by a wealth of illustrative images, she explores such varied themes as court costumes, the masque, the ways in which political and religious ideologies could be expressed in dress, and the importance of London as a fashion center. This beautiful book is an indispensable and authoritative account of what people wore and how it related to Stuart England’s cultural climate.
Aileen Ribeiro is professor of history of art and lectures on the history of dress at the Courtauld Institute of Art, University of London. She is the author of numerous books, including The Art of Dress: Fashion in England and France, 1750–1820; Ingres in Fashion: Representations of Dress and Appearance in Ingres’s Images of Women; and Dress in Eighteenth-Century Europe, 1715–1789, all published by Yale University Press.